fredag 11 december 2009

Varför? Därför!

Det har länge varit min plan att bli lärare, vet inte när. Men i framtiden, om det kommer bli någon sådan...
Ett av (eller ja det största) argumenten är att jag under mina år i skolan har upplevt så otroligt mycket urusla lärare. Att bli lärare skulle på sätt och vis vara mitt sätt att ge tillbaka till samhället. Låter fint, visst gör det! Mitt sätt att ge tillbaka till eleverna för alla Gunvor, min gamla tysklärare som inte tolererade "rinkebysvenska" och tryckte ner alla som stack ut från hennes mall, alla Inger som använder sig av samma undervisningsteknik som när hon själv gick i skolan på 50-talet och bara klarade dagarna genom att tänka att det var en dag närmre pensionen. Alla lärare som har samma mentalitet som min univerisitets lektor, "my way or the highway". Alla jävla lärare som inte borde vara lärare över huvud taget! För det pensionerade lärarparet från falun som fick följa med på nobelfesten som på frågan "Vad ska man göra för att få elever intresserade av att tex forska inom fysik och kemi?" inte kunde komma med ett vettigt svar, utan bara mumlade om att det var överkurs.
Det är ju för lärarens förbannade plikt att åtminstone försöka uppmuntra eleverna till att vilja lära sig.

1 kommentarer:

Anonym sa...

gick du på vasaskolan??